Dat de jongere generaties kunst en cultuur belangrijk vinden, wil nog niet zeggen dat ze ook massaal in musea te vinden zijn. Maar bij het Parijse Louvre was het vorig even anders. Louvre trok een recordaantal bezoekers. En opvallend: meer dan de helft van de bezoekers is onder de dertig. De extreme aandacht onder jonge bezoekers is te danken aan de videoclip die Beyoncé en Jay-Z opnamen in het museum.

Videoclip Apeshit – Beyoncé en Jay Z
Ruim tien miljoen bezoekers, een recordaantal, mocht het Louvre het afgelopen jaar verwelkomen. Afgelopen juni kwam het nummer Apeshit uit en in de videoclip zie je een aantal pareltjes van de huidige kunstcollectie. Inmiddels is de video al bijna 150 miljoen keer bekeken op Youtube. Maar wat is er allemaal te zien precies? Veel kunst zoals Coronation Of Napoleon, Portrait of Madame, Mona Lisa, Récamier, Great Sphinx of Tanis, Nikè van Samothrake. Je ziet dansers in pakken van Peter Pilotto, Burberry leggings, Versace jurken en vooral heel veel historische verwijzingen.
Het Louvre biedt nu zelfs een nieuwe tour aan waar je de werken die in de video te zien zijn met je eigen ogen kunt bewonderen.

Geef een reactie